Herken de parels in je organisatie.

Teamtrainingen in hotelzaaltjes of heisessies op een prachtig landgoed. U kent het wel. Samen met collega’s werken aan verbetering en een volgende stap zetten. Het is gezellig en iedereen wordt geïnspireerd.

Echter, wat is er zo’n 6 maanden later zichtbaar veranderd op de werkvloer? Wat is het effect van kilo’s volgeschreven flip-over papier? Die ene oefening dat er hand in hand over het strand werd gerend of zittend in het gras een kernwaarde werd ontdekt? Veelal is het effect van het samenzijn in een inspirerende omgeving na enige tijd weggeëbd in de harde realiteit van de koude kantoormuren. De investering (een meerdaagse teamtraining in een kasteel is nou eenmaal niet gratis) wordt niet terugverdiend. Maar het was wel gezellig.

Wat is het probleem? De mensen die in de training zitten!

Teveel differentiatie, te veel gestelde doelen, te veel uiteenlopende leeftijdsfases, te veel verschillende individuele belangen.
De mensen die het meest gemotiveerd zijn om het trainingstraject in te gaan worden geremd door de mensen die er totaal geen belang bij hebben dat er in de toekomst ook maar iets veranderd.
Deze mensen beïnvloeden op eigen wijze weer de groep die een gematigde mening heeft en vaak is dat de meerderheid. Teveel uiteenlopende motieven zijn funest voor een effectieve teamtraining. En zoals we weten mag elk motief er zijn.

Oplossing? Meten is weten!

Breng individuele teamleden in kaart en meet de motivatie, meet de veranderbereidheid (kan dat? Ja, dat kan!) en inventariseer het doorzettingsvermogen en de mate van aanwezige zelfreflectie.
Een mooie formule hiervoor:

EG=IMxDxZ

(Effectieve gedragsverandering= Intrinsieke motivatie x doorzettingsvermogen x zelfreflectie)

Hoe hoger de score, hoe groter de kans op succes. In totaal zijn er 10x10x10=1000 punten te verdienen. Mochten Gerard, Hein en Jasmijn lager scoren dan 500? Laat ze dan alstublieft thuis en vooral niet aansluiten bij het startdiner van de training op Landgoed Good to Great. Kansloze missie.

Ga de uitdaging aan met mensen die hoog scoren op deze formule. Investeer in talent, ondernemerschap en innovatie. Laat deze mensen schitteren, stuur ze naar de mooiste plekken en geef ze het podium. Zij zijn de early adapters van de organisatie en zullen vroeg of laat ook de massa meenemen in een positieve flow.

Beweging brengt verandering

Er zal reuring ontstaan binnen het team maar alleen vanuit deze beweging is er verandering op komst. Als alles vastzit gebeurt er niks.
Creëer dus beweging door op confronterende wijze duidelijk te maken wat al aanwezig was: de onderstroom.

Een bekend filmpje op YouTube maakt het mooi inzichtelijk. Welke mensen maken het verschil? Wie zijn de early adapters, wie zorgen er voor beweging in de massa?

Herken jij ze? Ook in je eigen organisatie? Stop met teamtrainingen maar koester de parels in je organisatie. Ze zijn een tienvoudig trainerstarief waard.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Managementsite.nl.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *