Omgaan met angst.

Ik was behoorlijk bang toen ik jaren geleden uit een goed functionerend vliegtuig sprong. Het voelde erg onnatuurlijk om op 6 kilometer hoogte de deuropening te verlaten en in een donkere nacht de diepte in te duiken. Ook al droeg ik een parachute op mijn rug. Door een zekere mate van angst deed ik de dingen die ik had geleerd en ‘overleefde’ ik. Naarmate ik in de loop van de tijd mijn angst beter kon definiëren lukt het mij om zelfs te gaan genieten van een aantal sprongen in mijn leven.

Iedereen heeft zo zijn eigen angsten. De topsporter in de finale, de manager die zijn team toespreekt en de directie die in een cruciale besluitvormingsfase terecht is gekomen. Op een of andere manier hebben wij onszelf duidelijk gemaakt dat we ons niet moeten laten leiden door onze angsten. Dat angst een slechte raadgever is. Maar is dat wel zo?

Angst hoort erbij

Angst is een goede raadgever. Angst behoedt je er namelijk voor om roekeloos gedrag te vertonen. Tot nu toe heeft angst voor een groot deel je leven gered. In het verkeer, in de omgang met elektrische apparaten, wanneer je als kind in een boom ging klimmen etc. Er is dus niks mis met angst. Vraag aan mensen met een hoog risico beroep of ze wel eens bang zijn. Ze zullen bevestigend knikken. Angst hoort erbij. En onze angsten geven ons juist zoveel informatie over wie we daadwerkelijk zijn.

“Onze angsten geven ons juist zoveel
informatie over wie we daadwerkelijk zijn.”

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat hoogtevrees regelmatig wordt verward met diepteangst. En dat faalangst ongemerkt kan overgaan in succesangst. Dat achter de angst om kritiek te krijgen een mate van onzekerheid kan zitten en dat de pester zijn grootste angst is om zelf gepest te worden.

Angst onderdrukken

Angst hoort dus bij ons leven. Het wordt pas gevaarlijk als je angst wil gaan onderdrukken. Als jij jezelf hebt wijsgemaakt dat je niet angstig mag zijn. Bang om een project te verknallen, een deal mis te lopen, baan kwijt te raken, een strafschop te missen in de laatste minuut etc. Het zou pas raar zijn als je limbisch systeem in je hersenen niet zou reageren op bepaalde situaties.

“Het wordt pas gevaarlijk als je angst wil gaan onderdrukken”

Als jouw doorzettingsvermogen op de proef wordt gesteld zal je onlosmakelijk met angst te maken krijgen. En misschien met twijfel over de haalbaarheid of de succesvolle afronding van hetgeen waar je mee bezig bent.

Ik maak wel eens de vergelijking met een bal. Laten we zeggen een volleybal.

Stel je voor dat je tot je middel in een zwembad staat. Met 1 hand druk je een volleybal onder water. Dat kun je best lang volhouden als het moet. Je kan wat heen en weer lopen en met de andere arm kun je eventueel nog zwaaien of anderszins gebruiken. De bal blijft onder water. Totdat er een moment komt dat je even niet oplet. Wat gebeurt er dan? De volleybal ontsnapt vanonder je hand en vliegt uit het water omhoog. En als je pech hebt krijg je de bal vol in je gezicht. Zo werkt het ook met angst. Angst kun je wegdrukken. Maar het kost energie, je bent minder effectief omdat het je vermogen kost. (1 arm) Hoe dieper je de angst weg wilt drukken hoe meer energie het kost en des te harder hij op een ongelegen moment terug zal komen.

omgaan-met-angst

Hoe kun je wel omgaan met angst?

Wat je zou kunnen doen is de volleybal voor je laten drijven. Je houdt hem als een waterpoloër voor je borst en beweegt je door het zwembad. Je kunt nu gewoon beide armen gebruiken. Je bent effectiever terwijl je met kleine bewegingen de bal bij je houdt. De bal is er toch en hoort bij jou. Je geeft het een plek. Je erkent het feit dat je bang bent maar je gaat door met bewegen. Door op deze manier met angst om te gaan kun je dit adequaat en snel inzetten om succesvol gedrag te vertonen. Maak de bal niet groter dan hij is. Maak van een volleybal geen skippybal maar maak er ook geen pingpong bal van. Accepteer de grootte en de impact die het heeft. Geef het een plek en ga door met bewegen in het zwembad.

“Accepteer de grootte en de impact die het heeft.
Geef het een plek en ga door.”

Wanneer we onze angsten op een goede manier definiëren kan dit juist het verschil maken en een positieve bijdrage leveren aan een veerkrachtig en succesvol leven.

En onthoud: Je bent geen watje als je angst voelt. Weglopen voor je angst, dat is pas laf.

Verder lezen?

Je hebt een deel uit mijn boek Mentale Veerkracht voor professionals gelezen. Verder lezen? Bestel dan het boek via Managementboek.nl of kijk voor meer informatie op deze website.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *